Alexej Veselý, Trikaya: Brno je dnes trhem lokálních developerů

Rezidenční trh Brna v porovnání s Prahou trpí relativně nízkou kupní silou tamější populace, ale menší bytové projekty v centru města či jeho blízkém okolí se v moravské metropoli prodávají stále dobře – říká Alexej Veselý z developerské společnosti Trikaya, pro níž je Brno hlavním a zatím jediným působištěm.

Brno svou populací představuje zhruba čtvrtinu Prahy. Brněnský bytový trh je ale jen zlomkem toho pražského – na tom se za první pololetí prodalo zhruba 2 400 bytů, v Brně jen něco přes 200. Čím to je?

Vysvětlení je nasnadě. Je to nepoměrně nižší kupní síla brněnské populace. U nás sice také působí mnoho nadnárodních firem, příkladem IBM či Infosys, jenže ty do Brna umísťují hlavně svá provozní oddělení s nízkopříjmovými kategoriemi zaměstnanců. Typicky jde o call-centra. Regionální top-management těchto společností naopak sídlí v Praze. Výsledek je zjevný: i v relativním porovnání s Prahou podstatně méně Brňanů dosáhne na vlastní bydlení.

Tím spíše, že ceny jsou na první pohled takřka stejné?!

Řekl bych, že nový byt je v Brně přece jen trochu levnější, ale rozdíly to opravdu nejsou velké. Oba trhy se liší především cenovým rozpětím. V Praze se nabízejí byty v cenách od 30 000 do 100 000 a více korun za metr čtvereční, v Brně je ta horní hranice někde kolem 60 000 korun. Vychází to právě z té menší kupní síly.

Projekt Ponava je pro vás trochu nezvyklý, nejde o byty. Jak ten pokračuje?

Původně ale jít mělo, uvažovali jsme o mixu byty – kanceláře – obchod. Tento koncept jsme ale už opustili, máme za to, že taková kombinace je v životě nepraktická. Takže je projekt Ponava čistě administrativně komerční budova, nabízet bude celkem 24 000 metrů čtverečních.

Nemá Brno dnes moderních kanceláří až až, 17 % ploch je neobsazených?

Snad ano, ale všechny jsou na jih od centra. Přitom většina brněnské populace žije právě na opačné straně, na severu. Proto věříme, že si Ponava své zákazníky najde poměrně snadno.

Hlavní partneři

Partneři