Skupina CPI zahájila demolici budov v nádraží Praha-Bubny

8. 9. 2015

Skupina CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka ráno zahájila demolici zchátralých budov nádraží Praha-Bubny včetně památkově chráněných částí. Informaci radnice Prahy 7 ráno potvrdil ČTK mluvčí skupiny Jan Burian. Praha 7 demolici označuje za barbarství. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ČTK později sdělila, že se spolu se starostou Prahy 7 Janem Čižinským ráno setkala s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Kontaktovali CPI, aby alespoň část budov zachovala. Jak na to majitel zchátralého areálu zareaguje, není jasné.

„Pokouším se zvrátit rozhodnutí investora o využití demoličního výměru, které je v platnosti už několik let. Chtěla bych pro Prahu tuto historicky cenou budovu zachovat,“ uvedla Krnáčová.

Burian už ráno ČTK řekl, že se památková ochrana týká pouze vnitřních sloupů, které firma zachová a předá památkářům tak, jak se s nimi před lety dohodla. Práce mají trvat až tři měsíce. Aktuální vyjádření památkářů ČTK shání.

„Budovy jsou v katastrofálním stavu, padají a jsou v nich bezdomovci a feťáci. Demoliční výměr byl vydán před pěti lety a několikrát prodloužen. Naposledy v prosinci 2013, takže jeho platnost vyprší na konci letošního roku,“ uvedl Burian. Firma chce podle něj budovy rozebírat jako stavebnici kousek po kousku.

Vlastníkem i investorem staveb je realitní skupina Orco Property Group, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Změna nastala až po nedávné změně vlastnické struktury firmy, kdy ji fakticky ovládl podnikatel Radovan Vítek. Právě jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera celého projektu.

Generální ředitel Orco Property Group Jiří Dedera uvedl, že demolice je v souladu s dlouhodobou strategií i řádně projednaným a schváleným záměrem. „Rozhodnutí o demolici učinilo Orco v dubnu letošního roku. V létě probíhaly přípravné práce a výběrové řízení, přičemž s vlastními pracemi začíná vybraná firma právě v těchto dnech. Stav nemovitostí je již dlouhodobě neudržitelný, ale duch místa v této lokalitě nezanikne, protože významné architektonické prvky industriální výstavby budou zachovány a zakomponovány v budoucí podobě projektu,“ prohlásil Dedera.

Radnice nesouhlasí hlavně se záměrem zbourat bývalé dílny Státních drah, které jsou podle ní technickou památkou. S majitelem proto prý jedná už půl roku. Poslední schůzka, na níž se starosta pokoušel demolici oddálit, se uskutečnila v sobotu. „Přestože ve studiích se počítalo se zachováním dílen, přesně půl roku připravovali demolici, o které však mlčeli. Nevíme o žádném důvodu, proč dílny bořit nyní. Území je ve stavební uzávěře, nic tam mnoho let nevyroste,“ reagoval Čižinský.

Bubny podle něho přijdou o jedinečnou možnost skloubit staré s novým. Čižinský připomněl, že se dřív stavba těšila statutu kulturní památky. Podle něj firma postupuje s neúctou k technickému historickému dědictví. Demolici přirovnal k bourání zimního stadionu na Štvanici.

Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z 15 velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť. Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu. Celkově by mělo vyrůst 1,2 milionu metrů čtverečních nadzemních ploch, z toho celá polovina kancelářských a třetina bytových ploch.

Provoz nádraží Praha – Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, které mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000, od té doby budovy chátrají.

Hlavní partneři

Partneři