V ČR je v ohrožení čerpání 130 miliard na 98 dopravních staveb

23. 2. 2016

U 98 dopravních staveb v ČR za 130 miliard korun hrozí problémy při čerpání dotací z Evropské unie, řekl dnes novinářům jihomoravský poslanec Jiří Petrů (ČSSD). Dosud se mluvilo o 64 stavbách za 90 miliard. EU u nich požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), což může projekty zdržet o několik let. Peníze se však dají čerpat pouze do roku 2020, upozornil předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Podle něj jsou tak v ohrožení velké dopravní stavby.

Vláda vyjednává s Evropskou komisí o zvláštním režimu pro tyto projekty. Pokud se jí to nepodaří, Hašek navrhuje jako alternativu čerpat miliardy na regionální vlaky nebo krajské silnice, u kterých většinou EIA není potřeba.

Desítky staveb mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992. Evropská komise to kritizuje a požaduje nové posouzení. „Pokud se dohoda nepodaří, na jižní Moravě je v ohrožení například brněnský velký městský okruh v úsecích Žabovřeská, Tomkovo náměstí a Rokytova, ale také obchvat Znojma nebo obchvat Lechovic,“ řekl Hašek. Mezi další stavby po celé zemi patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic, D35 z Opatovic do Ostrova a také poslední chybějící úsek D1 z Přerova do Říkovic.

Hašek bude apelovat na zástupce ve výboru regionů v EU, aby podpořili dohodu unie s českým státem a stavby v ohrožení nebyly. „Pokud se to nepovede, aby peníze nepropadly, daly by se použít na opravy krajských silnic, na pořízení vlaků pro regionální dopravu, část lze přesunout do regionálního operačního programu pro obce a města nebo na projekty pro zateplování veřejných budov,“ uvedl Hašek. Chce o tom jednat na březnové schůzce hejtmanů s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD).

Jihomoravský kraj má asi 4000 kilometrů silnic nižších tříd. I když je každý rok opravuje, rekonstrukci potřebují stále stovky kilometrů. Kromě toho lidé v regionu jezdí ve starých vlacích. Podle Haška mají problémy se stavem silnic i další kraje, zájem mají také o koupi vlaků.

Hlavní partneři

Partneři