Pražská kavárna v Mnichově

I když bychom nechtěli přejímat pochybnou terminologii některých našich radikálních politiků, v tomto případě nelze než konstatovat, že stánek hlavního města Prahy na realitním veletrhu Expo Real v Mnichově skutečně jako kavárna vypadal. A stejnému účelu i sloužil – s šálkem opravdu dobré kávy v ruce či na stole bylo možné se věnovat tomu hlavnímu, k čemu má významný realitní veletrh sloužit. K navazování obchodních kontaktů a výměně informací.

Jinak na stánku Prahy návštěvníky zaujalo na první pohled hned několik věcí. Vtipný a vizuálně atraktivní nápad na ztvárnění pražského panoramatu v ustupujících podsvícených liniích byl z hlediska veletržního marketingu bohužel znehodnocen několika zcela zásadními chybami. Na prestižním veletrhu není možné na stánku nemít velkou obrazovku s videem či prezentacemi. Absence téměř jakéhokoliv „brandingu“ pak vedla k tomu, že vůbec nebylo poznat, o jaké město se vlastně jedná. Jistě – bedlivým studiem bylo možné nakonec najít maličké a hodně nevýrazné logo na stěně nad barem, druhým rozpoznávacím znakem mohlo být zmíněné panorama. Anebo se musel návštěvník zaposlouchat do jazyka, jakým se na stánku převážně mluví. Ničím takovým se ale zahraniční investor na veletrhu zabývat nechce a nebude. Ten chce okamžitě a jasně vědět, že je tady správně – tj. v Praze.

Maximální kontrast k těmto chybám vytvořila – a musím sarkasticky dodat „jako obvykle“ – sousední Ostrava. Maximálně výrazný nápis OSTRAVA!!! byl na tom správném místě, stánek svítil výraznými městskými barvami, velkoplošnou obrazovku s trvale běžícími prezentacemi nemohl přehlédnout opravdu nikdo. Jak ovšem dodal nejeden návštěvník této české expozice, třicet let po pádu Berlínské zdi jsme si alespoň vystavěli mohutnou veletržní zeď mezi Prahou a Ostravou – striktní oddělení obou stánků výrazně oddělovalo tyto dva rozdílné světy.

Ale abychom Prahu i Ostravu také za něco pochválili: na obou stáncích se stále něco dělo, prezentující se snažili a početná delegace pražského magistrátu vedená náměstkem primátora architektem Hlaváčkem překypovala aktivitou a jednala s mnoha delegacemi evropských měst či regionů. Ostrava byla zastoupena na té nejvyšší možné úrovni, primátor Macura udělal pro prezentaci svého města opět maximum. Pro úplnost dodejme, že s vlastním stánkem se veletrhu účastnil i Středočeský kraj, zatímco Brno tentokrát zcela chybělo.

Na závěr pár čísel, která v době ekonomického boomu asi nikoho až tolik nepřekvapí. Letošní Expo Real opět překonal všechny rekordy: 2 190 vystavovatelů ze 45 zemí se stánky v sedmi velkých halách. Více než 46 tisíc platících návštěvníků ze 76 zemí. Jistě uvěříte, že za těchto okolností se pražská kavárna ani na chvilku nezastavila. Až mi obsluhujícího personálu bylo občas líto.

Autor je výkonným ředitelem agentury Crest Communications.

Aleš Langr

Hlavní partneři

Partneři