Chytré technologie na realitním trhu

„Když člověk stojí, zatěžuje svou páteř na 100 %. Vsedě se však její zatížení pohybuje mezi 140 až 190 %. Kvůli špatnému sezení u počítače se pracovní výkonnost snižuje o třetinu. Naopak třeba dobré osvětlení dokáže zlepšit produktivitu o 20 %,“ řekl na diskusním setkání Stavebního fóra „Chytré technologie na realitním trhu“ Immo Bellman ze společnosti Capexus, která se specializuje na interiéry kanceláří.

Z ergonomického hlediska je tedy pro zaměstnance v kancelářích klíčový výběr pracovního stolu a židle – každý z nás stráví vsedě v průměru 13 hodin denně, tedy většinu času. Důležitý ale není jen správný výběr nábytku. Dbát by se mělo i na akustiku – studie totiž ukazují, že kvůli vysokému hluku a „zvukovému“ vyrušování ztratí lidé v kancelářích přibližně 60 minut práce denně. Přitom i bez výrazných stavebních úprav lze veškerý hluk alespoň zmírnit nejrůznějšími stropními či stěnovými obklady.

Slepá ulička

Chytré technologie mají za cíl uživateli maximálně zpříjemnit pobyt v budově, ovšem jejich užití se musí dobře promyslet. O zkušenosti na tomto poli se na semináři SF podělil Václav Kohout, projektový manažer společnosti Passerinvest Group: „Původní úmysl odevzdat ovládání všeho uživateli, a tím mu dát větší svobodu a spokojenost, se minul účinkem. Praxe prokázala, že lidé jsou nejspokojenější, když nemají potřebu cokoliv ovládat.“
Není to nakonec ani třeba. Již nyní si budovy umí samy ovládat např. žaluzie. A to podle počasí, světelných podmínek nebo ročního období tak, aby vnitřní prostředí bylo udržováno v optimálních hodnotách. V budoucnu už prý budovy budou reagovat i na přítomnost osoby, její přiblížení se ke kanceláři nebo dokonce budou evidovat i návyky jednotlivých uživatelů.
Vyvíjí se i osvětlení. Z klasických žárovek se přechází na LED zdroje - výhodou je možnost ovládání intenzity světla a také finanční úspora. Změnou prochází také oblast vytápění a chlazení. Využívají se sálavé panely, chladicí trámy či tzv. fancoily, otevírání oken se stává minulostí.

Rozkvět mobilních aplikací

Stále větší místo na slunci si začínají dobývat mobilní aplikace. Developer Skanska Reality v posledních dnech pro obyvatele svého rezidenčního objektu Port Karolina představil speciální aplikaci. Uživatelé si na svém telefonu mohou zobrazit například zprávy od SVJ a správce budovy, meteorologické výstrahy, tipy na zajímavé akce v okolí, virtuální nástěnku s možností přidat vzkaz pro sousedy, odjezdy a příjezdy MHD a v neposlední řadě lze prostřednictvím aplikace nahlásit závady v objektu.
„Jedná se o pilotní projekt, na kterém si ověříme, zda je o tento druh komunikace zájem a je-li tím nejlepším řešením pro naše klienty. Pokud se aplikace osvědčí a bude využívána, stane se standardním nástrojem u našich dalších plánovaných projektů,“ uvedl Petr Michálek, generální ředitel Skanska Reality.

Své mobilní aplikace dnes ale mají nejen rezidenční, ale i kancelářské objekty. Pomocí nich lze zamluvit místo v zasedacích místnostech, rezervovat sdílená auta či kola nebo si objednat jídlo. A společnost Realpad nabízí aplikace přímo pro developery, jimž pomáhají hlavně ve sféře obchodu.

Dojde na čichové vjemy?

Nové technologie se při prodeji a pronájmech realit využívají velmi často. V online marketingu už dávno jen fotografie nestačí, stále rozšířenější je virtuální realita. "Virtuální prohlídky bytů mají smysl hlavně u pronájmů. Při prodeji chce kupující byt samozřejmě reálně vidět,“ tvrdí Ondřej Dufek ze společnosti Flatio, která nabízí právě pronájmy. Lidé se přitom podle něj nezajímají jen o byt samotný, ale také o jeho okolí. „Pro klienty je důležitý i pohled z okna bytu, takže jim zprostředkováváme i ten. Kdybychom to chtěli posunout ještě dál, zbývají už jen čichové vjemy," zakončuje O. Dufek.

Tomáš Kafka

Hlavní partneři

Partneři