Kanceláře: náklady na „fit-out“ rostou

Mohlo by se zdát, že hlavním problémem při hledání kanceláří bude aktuální inflace a rostoucí nájemné, ale velkou bolestí jsou pro firmy náklady spojené s výstavbou nových prostor.

Zatímco před pěti lety si nájemci s fit-out příspěvkem, respektive „pobídkou“ od pronajímatele ve výši 190 EUR/m2 ještě mohly postavit kanceláře v běžném standardu, nyní už stejné peníze ani zdaleka nestačí, ovšem pobídky zůstaly víceméně stejné. Pro firmu se 100 zaměstnanci, která chce nové moderní kanceláře, tak může jít o náklad, který je až o několik milionů vyšší než dříve. „Pokud pomineme ojedinělé případy nejprestižnějších pražských projektů, kde se dnes měsíční nájemné pohybuje přes hranici 30 eur za metr čtvereční, roste nájemné plošně v uvozovkách jen o inflaci kolem 10–15 %. Například mimo centrum až ke hranici 16 eur za metr čtvereční. K daleko většímu zdražení ale došlo u stavebních nákladů, kde příspěvek pronajímatelů, který bývá běžnou součástí vyjednávání o finančních podmínkách pronájmu, nájemcům již nestačí ani na běžný standard,“ říká Radek Procházka z poradenské společnosti Prochazka & Partners, která je také pořadatelem soutěže Kancelář roku.

Nájemné neklesá

Fit-out pobídka patří k nejčastějším benefitům ze strany pronajímatele a slouží k tomu, aby se konkrétní nabídka stala pro potenciálního klienta atraktivnější. Jedná se o příspěvek na stavební náklady, které si tak mezi sebe pronajímatel a nájemce rozdělí. Dalším oblíbeným nástrojem jsou tzv. nájemní prázdniny neboli rent-free, v takovém případě se jedná o několik měsíců odpuštěného nájemného.

Oba typy pobídek jsou oblíbeným nástrojem motivace nájemců, protože nájemné se zpravidla pronajímatelům snižovat nechce. Výše nájemného určuje hodnotu nemovitosti, a tak má případné snížení velký dopad na vlastníka. Například během loňských lockdownů pro nájemce stěhování do nových prostor tak atraktivní nebylo, pobídky se proto mírně zvyšovaly, ale k plošným slevám z nájemného nedocházelo.

Tři typové příklady fit-out příspěvku

Dlouhou dobu se na kvalitní pracovní prostředí snažily nové talenty nalákat zejména velké nadnárodní společnosti,  v posledních letech se však tento trend prosazuje i u lokálních firem. Ty si totiž uvědomují, že zaměstnanci kvalitní kanceláře vnímají jako jeden z benefitů a i v době intenzívnějšího využívání systému home office vnímají pozitivně, pokud mají možnost se s kolegy setkat v příjemném pracovním prostředí. Cena za vybudování designových prostor s exkluzivním vybavením a atypickým nábytkem vyrobeným na míru prostor se však může pohybovat i na úrovni 750eur/m2 a celkový náklad za firmu o 100 zaměstnancích tak může činit až 16 mil. Kč.

„Jelikož se kanceláře stále více stávají místem pro společné setkávání, zvyšuje se množství zasedacích místností a obecně prostor, kde zaměstnanci mohou spolupracovat. Plocha na jednoho zaměstnance tak roste a celková velikost kanceláří se paradoxně tolik nezmenšuje. Pokud tedy před několika lety typicky pro 100 zaměstnanců stačila plocha 1 000 metrů čtverečních, v dnešní době se již budeme bavit spíše o velikosti 1 200–1 300 metrů a není výjimkou ani více než 1 500 metrů čtverečních,“ doplňuje R. Procházka.

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři