Kolik potřebujeme stavebních úřadů?

Dvě varianty stanovení počtu stavebních úřadů v obcích navrhuje ve věcné novele stavebního zákona ministerstvo pro místní rozvoj. Z jeho návrhu předloženého vládě vyplývá, že podle první varianty bude zachováno buď 375, nebo 389 stavebních úřadů, a ve druhé na základě prováděcího právního předpisu všechny stávající (694), ovšem s možností jejich počet snížit.

Konečnou variantu vybere vláda, která ovšem ještě nemá stanoveno, kdy se bude novelou nového a ještě z větší části neúčinného stavebního zákona zabývat. Sněmovna by mohla tuto novelu schvalovat na podzim.

Léta diskutovaný nový stavební zákon připravila bývalá vláda Andreje Babiše (ANO) a Sněmovna poslanců ho schválila loni v létě i přes veto Senátu. Nový kabinet Petra Fialy letos prosadil roční odklad účinnosti zásadních pasáží zákona. Od poloviny příštího roku tak začne fungovat pouze Specializovaný a odvolací stavební úřad, který bude mít na starosti velké infrastrukturní stavby, tedy například dálnice, celostátní železnice nebo elektrárny.

Jiná struktura úřadů

V navrhované novele stavebního zákona se především ruší vznik Nejvyššího stavebního úřadu a jemu podřízená nová soustava krajských stavebních úřadů. Podle mínění ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO) by územní pracoviště stavebních úřadů podle novéhozákona měla zůstat tam, kde jsou nyní, ale jen jako detašovaná pracoviště. Současné vedení MMR ale zdůrazňuje, že loni schválený zákon obecní stavební úřady rušil a naopak současně připravovaná novela jich tak část zachraňuje.

Ke definování nové soustavy úřadů byla využita jednotná kritéria jako počet úředníků, velikost správního obvodu, počet provedených úkonů a dostupnost, měřená žadateli ujetých kilometrů, kterých by mělo být maximálně 35 kilometrů. „Aby struktura obecných stavebních úřadů mimo obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a Prahu byla ve všech oblastech Česka skutečně fyzicky dostupná,“ uvádí se v návrhu novely.

694 nebo 375 nebo …

Ze stávající soustavy, kterou tvoří celkem 694 stavebních úřadů v obcích, zůstanou podle první varianty jen ty na obecních úřadech s rozšířenou působností (205) a v Praze. V dalších obcích pak na základě zvolené varianty. Podle té první navrhované by jich fungovalo ještě 169 (celkem tedy 375) se třemi úředníky se zkouškou zvláštní odborné způsobilosti, nebo 183 (celkem 389) s dvěma stejně kvalifikovanými úředníky s tím, že třetí pracovník tuto zkoušku dosud nemá, ale připravuje se na ni.

Ve variantě druhé se pak navrhuje, že pověřené obecní úřady a obecní úřady budou stanoveny prováděcím právním předpisem. Forma jejich stanovení vyhláškou je spojen se změnou způsobu financování úřadů prostřednictvím příspěvku na výkon přenesené působnosti na systém výkonového financování. Navrhovaná právní úprava stanoví meze ve formě velikosti správního obvodu a dopravní dostupnosti stavebního úřadu na obci. V tabulce počtu stavebních úřadů je v novele předložené vládě uvedeno číslo 600+. Druhá varianta by podle návrhu Bartošova ministerstva mohla reagovat na stavební dění v regionu i počty zaměstnanců – a stavební úřady zřizovat či rušit, a to vždy k 1. lednu následujícího kalendářního roku.

Nyní připravovaná a projednávaná novela, která má vzhledem k poměrům v parlamentu velkou šanci na schválení, by měla platit od 1. července 2024. Kromě nového definování soustavy stavebních úřadů přinese i jiné novinky – k těm důležitějším nepochybně patří odklad digitalizace stavebního řízení, a to rovněž k 1. červenci 2024.

SF/pb

 

 

Hlavní partneři

Partneři