Pražské hotely: léto přineslo oživení

Během letošních letních prázdnin byla obsazenost pražských hotelů o 50 % vyšší než v loňském červenci a srpnu. Přitom cena za pokoj v létě přesáhla 64 eur, což je oproti loňsku také zlepšení. Mnohé hotely tedy fungovaly s provozním ziskem a pozitivní známkou jsou také rostoucí počty rezervací. Dohnat pandemické ztráty ale bude ještě vyžadovat nějaký čas.

Podzim pak tradičně přináší pokles cestovního ruchu, a tedy i výkonnosti – zářijová obsazenost je ještě poměrně srovnatelná s tou letní, cena dokonce vyšší, ale panují obavy z další vlny pandemie a možných omezení provozu. Letní zlepšení výsledků však znovu potvrdilo, že pražský hotelový trh je setrvale vyhledávaný a populární a jeho výkonnost brzdí převážně vnější a dočasné faktory.

Letní oživení

Letní sezóna znamenala pro pražské hotely oživení. Podle údajů společnosti STR dosáhla obsazenost otevřených hotelů v Praze v červenci 32 %, v srpnu pak 44 %. Tato čísla se zatím neblíží hodnotám dosahovaným před koronavirovou krizí – v roce 2019 byla srpnová obsazenost dvojnásobná, 88 %. Nicméně, jak již bylo řečeno, oproti loňsku jde o 50% vzestup, což je nepochybně pozitivní.

Díky letošní relativně dobré letní sezóně tak Praha opustila poslední místo žebříčku 35 hlavních hotelových trhů v evropských metropolích, kde se do začátku letních prázdnin držela. K opětovnému zařazení mezi trhy s nejlepší výkonností má české hlavní město ještě daleko, ale v červenci dosáhlo již na 28. místo a v srpnu pak na 23. příčku, a to před Amsterdamem, Sofií a Římem.

Bořivoj Vokřínek ze společnosti Cushman & Wakefield k tomu dodává: „Letní sezóna přinesla poměrně rychlý nárůst poptávky, což je velmi dobrý trend, přesto ale v Praze zůstala více než polovina pokojových kapacit prázdná. Je však třeba říct, že řada hotelů dosáhla mnohem vyšší obsazenosti, než byl pražský průměr – některé i nad 70 % –, a to díky dobré lokaci, aktivní marketingové a cenové strategii a také v některých případech díky využití hotelů filmovými štáby, které během prázdnin natáčely v Praze.“

Průměrná dosahovaná cena za pokoj letos v srpnu v Praze činila 64 eur, což je o 8,3 % více než ve stejném měsíci loni, oproti 87 eurům ze srpna 2019 je to ovšem stále o 25,7 % méně. Přesto to umožnilo většině hotelů překonat kritický bod a fungovat s kladným hrubým provozním ziskem.

Nejistý podzim

„Od září je však bohužel třeba počítat s opětovným poklesem výkonnosti. Příčinou je tradičně nižší poptávka ze strany volnočasového cestování a také zatím dost pomalý návrat korporátní klientely a konferenčního turismu,“ říká B. Vokřínek.

Z údajů o rezervacích poskytovaných portálem SiteMinder ale lze vyčíst další pozitivní trend: Praha dosahuje vyšších hodnot, než je evropský průměr či data z klíčových sousedních trhů. Zatímco v české metropoli byl k 23. říjnu objem rezervací na 108 % v porovnání se stejným obdobím v roce 2019, v Berlíně to bylo 88 % a ve Vídni 77 %.

Finanční problémy

Dobré výsledky pražských hotelů v uplynulých třech měsících ani případný příznivý budoucí vývoj však nezaručují, že se všechny hotely s problémy, které jim koronavirová krize přinesla, vypořádají. Část z nich čelí nebo bude čelit finančním problémům, k jejichž řešení je právě teď nejvyšší čas.

„Podle našeho nedávného průzkumu bude muset více než polovina majitelů hotelů v regionu CEE do dvou let refinancovat. Dostupnost financování se sice opět zvyšuje, ale dá se očekávat, že banky ve střednědobém horizontu zůstanou obezřetnější a budou nabízet nižší LTV než před krizí,“ říká B. Vokřínek. To může podle něj leckde způsobit nemalé problémy a vyžadovat další kapitál ze strany vlastníků, který může být  – po roce a půl poklesů a ztrát – těžké najít. Podle B. Vokřínka tak někteří majitelé budou muset urychleně nalézt alternativní zdroj kapitálu – nebo zvážit prodej svého hotelu.

SF/pb

 

 

 

Hlavní partneři

Partneři