Pražský hotelový sektor se rychle zotavuje

Pětinásobně vyšší než v loňském roce byla letos v červnu v pražských hotelích hodnota parametru RevPAR, vyjadřujícího tržby za dostupný pokoj - dosáhla úrovně 73,5 eura. Jde o nejvyšší nárůst v Evropě a hodnotou je již jen o 19 % nižší proti předkrizovému roku 2019.

Obsazenost hotelových kapacit v metropoli podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield letos v červnu přesáhla 69 %, zatímco před rokem činila pouhých 19 %. Oproti 86% obsazenosti v červnu roku 2019 je to ovšem zatím ještě o téměř 17 procentních bodů méně. Průměrná dosažená cena za pokoj byla letos v červnu 106 eur, což je o 45 eur více než loni a na shodné úrovni jako před krizí. Za celé první pololetí jsou nárůsty oproti stejnému období loni pozoruhodně vysoké: RevPAR téměř sedmkrát vyšší, obsazenost více než 3,5x vyšší, když cena za pokoj stoupla o 67 % Ve srovnání s rokem 2019 je pololetní hodnota RevPAR a obsazenosti sice ještě zhruba o třetinu nižší, ale cena za pokoj je již o 4 % vyšší. Tento vývoj je velmi pozitivní a znamená, že klíčová hodnota RevPAR by se mohla na dříve dosahované hodnoty vrátit rychleji, než se původně čekalo.

Vyrovnávání kovidových ztrát

„Nárůst tržeb za dostupný pokoj o 682 % oproti loňskému prvnímu pololetí je obrovský, nejvyšší v celé Evropě. Částečně je to dáno tím, že v minulém roce patřila výkonnost pražských hotelů v evropském srovnání k nejhorším. Jak jsme ale předvídali, šlo jen o dočasnou situaci ovlivněnou převážně netržními faktory. Pouhý rok po zrušení restrikcí a protipandemických opatření průměrná dosažená cena za pokoj přesáhla hodnotu z doby před krizí, a můžeme tak věřit, že pražský hotelový trh je na nejlepší cestě k brzkému zotavení,“ říká David Nath z Cushman & Wakefield

Zatím Praha z hlediska pololetních tržeb za dostupný pokoj stále zůstává za některými městy středoevropského regionu, jako je Bělehrad, Vídeň nebo Budapešť. Vzhledem k silnému růstu výkonnostních parametrů lze však do konce roku čekat zlepšení této pozice.

Chybí hosté z Asie, Ruska a USA

Nad očekávání vysoké počty cestujících uvádí na svých stránkách prg.aero pražské letiště – k 4. červenci se jednalo o stejné hodnoty jako za celý loňský rok, celkem 4 389 350 pasažérů. Původní předpoklad 8,6 milionu osob za celý rok 2022 se proto upravil na 10 milionů cestujících. To je sice stále méně než před koronavirovou krizí, ale bezesporu jde o známku pozitivního vývoje, zvláště když vezmeme v úvahu skutečnost, že letiště má zatím „otevřeno“ jen tři čtvrtiny destinací z roku 2019 a aktuálně jich obsluhuje 147. „Většina letošních zahraničních návštěvníků Prahy podle dat ČSÚ zatím přijíždí převážně z Německa, Slovenska, Nritánie, Francie a Polska. Jejich počty ale zatím zdaleka nejsou na předpandemické úrovni. Chybějí také turisté z Asie, Ruska a USA. Ke zlepšení klíčových parametrů výkonnosti hotelů a uspíšení zotavení trhu bude potřeba jak další růst návštěvnosti z evropských zemí, tak také obnova turistiky ze vzdálenějších destinací,“ konstatuje D. Nath.

Pražská sázka na luxus

Přilákat návštěvníky zpět do Prahy by mohly i dva nové hotely, které se letos otevřely na Senovážném náměstí. Jak Andaz Prague v bývalém Cukrovarnickém paláci, tak hotelovo-rezidenční koncept The Julius doplnily zatím nepříliš širokou nabídku luxusního ubytování, což přispívá ke změně image Prahy a většímu zaměření na vyšší cenovou klientelu. Na tu cílí i aktuálně renovovaný hotel Alcron na Václavském náměstí, který bude nově fungovat pod názvem Almanac X Prague. V roce 2023 by pak v Praze měly své kapacity otevřít další luxusní hotelové značky, včetně W Hotelu (bývalý hotel Evropa) se 153 pokoji a také snad i dlouho očekávaný Ritz Carlton na Staroměstském náměstí (zatím známý jako projekt U Sixtů). Po probíhající rekonstrukci se také příští rok otevře 297 luxusních pokojů ve Fairmont Golden Prague Hotelu (bývalý hotel InterContinental).

Prodeje hotelů zatím v Praze letos žádné neproběhly, i když zájem investorů o koupi těchto nemovitostí na tomto trhu je obrovský. Koncem roku či začátkem toho příštího by se však mělo realizovat několik významných transakcí.

„Oproti minulosti musejí dnes investoři pečlivěji zvažovat několik faktorů: rostoucí úrokové sazby a dostupnost financování, rostoucí náklady, nedostatek zaměstnanců, zotavení a stabilizaci cash flow a v neposlední řadě požadavky na ekologické certifikace, jež v hotelovém prostředí soustavně nabývají na významu,“ vysvětluje Magsud Rahmanov ze společnosti Cushman & Wakefield.

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři