Válka na Ukrajině tvrdě dopadá na IT sektor

Ruská invaze na Ukrajinu zasáhla do podnikání IT společností na celém světě. Vysoce aktuální průzkum Dun & Bradstreet ukázal, že největší problém budou mít firmy z Ruska, přičemž konflikt může na kolena položit i ukrajinský technologický sektor, když problémům se ale nevyhnou ani okolní státy. Shodou okolností další analýza téže společnosti ukázala, jaký význam kladou evropské firmy na data a databáze, tedy na instrument, jehož „správcem“ je právě IT sektor. Stranou zmíněných problémů tak na evropském kontinentu nepochybně nezůstane nikdo.

„Invaze Ruska na Ukrajinu má globální rozsah. Množství nadnárodně působících společností, větší i menší subjekty, stejně tak i start-upy sídlí nebo mají svoje centra na Ukrajině nebo v přilehlých zemích,“ říká Petra Štěpánová, analytička Dun & Bradstreet. Na Ukrajině je podle průzkumu ohroženo až 2 543 technologických společností, které dodávají služby pro 25 236 firemních zákazníků. Tamní IT sektor se před propuknutím války na HDP země podílel 4 % a byl jedním z nejrychleji rostoucích trhů světa – v roce 2021 Ukrajina exportovala IT služby v objemu 6,7 mld. eur a měla našlápnuto stát se jedním z nejvýznamnějších center globálního IT sektoru.

Na začátku letošního roku, před vypuknutím vojenského konfliktu, na Ukrajině působilo 285 000 IT profesionálů a přes 4 000 technologických firem. Největší IT klastry fungovaly v Kyjevě, Lvově, Charkově či Dnipru. „Všechny tyto města jsou pod přímou hrozbou a drtivá většina firem přesouvá svoje zaměstnance a byznys do zahraničí. Na Ukrajině ještě dnes pracuje velké množství seniorních a vysoce kvalifikovaných IT expertů. Pokud bude konflikt nadále přetrvávat či eskalovat, povede to k masivnímu přesunu pracovní síly do Indie či Argentiny,“ upřesňuje Petra Štěpánová.

Ohrožen je hlavně sektor zdravotnictví

Průzkum ukázal, že firmy ve východoevropském regionu poskytují IT služby zejména pro sektor zdravotnictví, kde obsluhují přes 139 tisíc zákazníků. Kromě zásobování zdravotnickými službami ve svých domovských krajinách (Polsko, Rusko, Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Estonsko a Bělorusko), poskytují IT služby v dalších 15 zemích světa. Patří sem USA, Kanada, západoevropské státy, Austrálie a další jako například Jamajka, Irák, Alžírsko či Pobřeží Slonoviny. V důsledku rusko-ukrajinské války čelí technologické firmy v těchto zemích i zvýšeným kybernetickým útokům.

Nejvíc utrpí Rusko

Ruský IT sektor se v posledních letech posunul výrazně vpřed. Na tamním trhu podle průzkumu působí 11 409 technologických společností, které spolupracují s dalšími 49 445 zákazníky napříč 112 zeměmi. „Kvůli invazi však s nimi odmítá obchodovat větší část světa, mnohé nadnárodní společnosti na ruském trhu ukončují svoje aktivity a tamní firmy se současně ocitají pod obrovským tlakem, protože kvůli sankcím nemohou dodávat služby svým zahraničním zákazníkům,“ uvádí Petra Štěpánová. Dodává, že Rusko je v rámci sledovaných států – po Polsku (28 397) – druhou zemí s největším počtem IT firem.

Informace nade vše

Z už zmíněného dalšího průzkumu společnosti Dun & Bradstreet, tentokrát s celoevropským záběrem, vyplývá, že pětina podniků buď ztratila stávajícího zákazníka, nebo nepodepsala novou smlouvu kvůli chybějícím nebo nepřesným informacím. V důsledku pandemie, která narušila a digitalizovala obchodní operace jako nikdy předtím, se totiž způsob obchodní činnosti dramaticky změnil. Proto také více než polovina (53 %) vedoucích pracovníků evropských firem připouští, že data budou v budoucnu důležitější než osobní obchodní vztahy, a dvě třetiny z nich jsou přesvědčeny, že k přeměně obchodních příležitostí jsou zapotřebí přesnější a úplnější data. Kvůli špatné kvalitě a správě dat je pro firmy problém najít nové zákazníky a udržovat přesné údaje o stávajících zákaznících.

„Obchodní a marketingové týmy jsou pod větším tlakem než kdy jindy. Problémy dodavatelského řetězce zhoršují letité problémy, jako je například dostatek aktuálních informací o zákaznících. Nikdy nebylo pro podniky důležitější zajistit si co nejkvalitnější data, která jim pomohou identifikovat nové zákazníky a udržet si ty stávající,“ říká Susan McKay z Dun & Bradstreet. Kvalitní IT služby jsou proto dnes možná nejdůležitějším faktorem jejich úspěchu na trhu.

SF/pb

 

 

Hlavní partneři

Naši partneři