Obchod: pražská Pařížská předstihla Příkopy

Pražská Pařížská ulice se poprvé probojovala mezi nejdražší ulice světa podle výše nájemného obchodních prostor. Celkově skončila na 17. příčce žebříčku nejlepších obchodních destinací a sesadila z této pozice ulici Na Příkopě. Ta se v tomto průzkumu prováděném poradenskou společností Cushman & Wakefield objevovala od roku 2004. Nejdražší obchodní ulicí světa je dnes horní část proslulé Páté Avenue v New Yorku.

Český „retail“ sází na nákupní parky

V uplynulém roce v České republice podle analýzy poradenské společnosti Cushman & Wakefield přibylo zhruba 65 000 metrů čtverečních nákupních parků, tedy nejvíce za posledních pět let. Dokončeno nebo rozšířeno bylo 14 objektů, což byl naopak nejnižší počet od roku 2017.

„Retailové“ metamorfózy

Vzpomene si ještě někdo na hodinové fronty před obchody, které se za socialismu táhly napříč náměstími, a to nejen před Vánoci? Pamětníků pomalu ubývá. Proto zejména ti mladší ocení nedávno publikovanou studii společnosti CBRE, která mapuje, jak se od roku 1989 proměnil maloobchodní trh.

„Retail“ na oživení stále čeká

Maloobchodní tržby v Česku loni podle statistik ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků v období 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Český „retail“ tak zjevně ještě dopady pandemie, která ostatně ještě neskončila, nepřekonal.

Zájem o nákupní parky roste

Pandemie v oblasti maloobchodu leccos změnila. Na jedné straně došlo k velmi dynamickému vzestupu e-shoppingu, na druhé pak u nás i jinde ve střední Evropě posílila zájem obchodníků o menší maloobchodní kapacity, jako jsou zejména nákupní parky. Dokazuje to i nová zpráva společnosti Colliers „ExCEEding Borders | Diskontní maloobchodní trhy v zemích CEE-16“.

Hlavní partneři

Partneři