Češi preferují obchodní giganty

V 10 největších řetězcích s rychloobrátkovým zbožím nakupuje naprostá většina českých domácností. Největší návštěvnosti podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK „Shopping Monitor“ dosáhl ke konci roku 2012 Kaufland, následovaný prodejnami Tesco, Albert, Penny Market a COOP. Provozovny společností, které tvoří tuto TOP 5, je hlavním nákupním místem pro 70 % českých domácností a disponuje celkem téměř 3 800 prodejnami.

Největší počet zákazníků na českém trhu má řetězec Kaufland. Jako hlavní nákupní místo (tj. utratí tam nejvíc ze svých výdajů za potraviny a zboží denní potřeby) jej má 22 % respondentů, což odpovídá 943 000 českých domácností (v ČR je celkem necelých 4,4 mil. domácností). Ještě víc nakupujících navštěvuje Kaufland i pro menší nákupy – celkem prodejny tohoto řetězce (alespoň 1× za měsíc) více než 2 miliony tuzemských domácností.

50 % domácností v první trojce

Na druhém místě žebříčku návštěvnosti maloobchodních kapacit jsou prodejny Tesco (zahrnující jak větší hypermarketové formáty, tak supermarkety a „convenience“ prodejny). Jako hlavní nákupní místo je využívá 658 tis. domácností (odpovídá to přibližně 15 % českých domácností) a celkem zde nakupuje téměř 1,4 mil. domácností.

Obchodní TOP-TEN podle počtu zákazníků

Je třeba zdůraznit, že uvedené pořadí obchodních řetězců nemusí odpovídat jejich pořadí podle objemu tržeb – důvodů je několik (nákupy „nepotravin“, velikost koše a frekvence nákupů, podíl doplňkových nákupů). Žebříček však ukazuje pořadí podle popularity a věrnosti v rámci České republiky a zdejších domácností.

Pravidelná studie Shopping Monitor INCOMA GfK je založena na 1000 rozhovorů s osobami, které v domácnosti nejvíce nakupují potraviny a zboží denní potřeby. Získané údaje byly přepočítány na celkový počet českých domácností uváděný ČSÚ. Šetření je reprezentativní pro populaci České republiky.

Hlavní partneři

Partneři