Česko má už přes milion „čtverců“ nákupních parků

V minulém roce bylo v České republice dokončeno či rozšířeno 23 nákupních parků (retail parků) s celkovou obchodní plochou téměř 55 000 metrů čtverečních; jejich výstavba tak loni byla nad desetiletým průměrem. A souhrnná plocha všech retail parků v Česku překročila hranici jednoho milionu čtverečních metrů.

Výstavba tohoto formátu maloobchodních kapacit se nyní zaměřuje především na menší města (do 40 000 obyvatel), když nejvíce se loni stavělo ve Středočeském kraji. Vzhledem ke svému zaměření na prodejny nezbytného zboží a vstupu do obchodů rovnou z parkoviště jsou nákupní parky odolné vůči změnám vnějších podmínek a daří se jim i za koronavirové krize. Podle nedávné studie společnosti Cushman & Wakefield se těší i zájmu developerů i investorů.

Přibylo 14 nových retail parků

Pojem retail, resp. nákupní park označuje maloobchodní komplex na okraji města, obvykle napojený na prodejnu některého potravinového řetězce, kde zákazník najde alespoň tři obchody především se zbožím denní potřeby, se samostatnými vchody a společným parkovištěm. V průběhu roku 2020 u nás vzniklo či bylo rozšířeno 23 takových projektů s celkovou obchodní plochou téměř 55 000 metrů čtverečních (není do nich započítávána plocha supermarketů, pokud jsou součástí parku). Z více než tří čtvrtin (77 %) se jednalo o nově vystavěné projekty, jichž vzniklo 14. V 19 % šlo o rozšíření stávajících projektů, čtyři procenta představovala přestavba supermarketů či hypermarketů na retail parky. Celkově tak Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky.

Od posledního stavebního boomu v roce 2009, kdy bylo dokončeno zhruba 80 000 metrů čtverečních nových parků, se v následujících deseti letech ročně stavělo v průměru 42 000 čtverečních metrů, loňský rok je tedy nadprůměrný.

„Oproti předchozím letům se dá rok 2020 co do objemu nové výstavby hodnotit jako velmi silný. Retail parky jsou v současnosti pro developery a investory atraktivním konceptem. V loňském roce tak jejich výstavba dokonce převýšila development klasických obchodních center,“ říká Martin Kubín ze společnosti Cushman & Wakefield.

Nákup cestou domů z práce

Největším loni otevřeným retail parkem je Kolín Ovčáry s plochou 7 500 metrů čtverečních. Právě ve Středočeském kraji se loni parků vystavělo nejvíce – přes čtvrtinu celkové loni vzniklé plochy. „Jedním z důvodů je dojíždění za prací do metropole, ať už z nových rezidenčních oblastí kolem Prahy, nebo ze vzdálenějších míst Středočeského kraje. Tamní skupiny obyvatel pracující v Praze představují významnou kupní sílu – dosahují vyšších příjmů a do zaměstnání dojíždějí autem. Zboží denní potřeby tak nakupují v dopravně dobře dostupných místech cestou domů z práce – ať už v blízkosti svého bydliště, nebo při opouštění Prahy. To nahrává vzniku nových retail parků v jejím širším okolí, loni například v Unhošti či Vestci,“ vysvětluje M. Kubín.

Nové retail parky

(výstavba v roce 2020, podle krajů)

Preferovaná menší města

Unhošť a Vestec jsou přitom mezi lokalitami, kde retail parky loni vznikly, spíše výjimkou, pokud jde o velikost měřenou počtem obyvatel. Obě jich mají méně než 5 000, což pro vznik nákupního parku obvykle není dostatečná kupní síla. Projekty tady vznikly opravdu především díky velkému množství obyvatel bližších či vzdálenějších obcí, kteří tudy projíždějí cestou do práce a z práce. Typičtěji retail parky loni vznikaly v kategorii obcí od 5 000 do 12 500 obyvatel, nejčastěji pak v okresních městech s 25 000 - 40 000 obyvatel.

Podle Martina Kubína se výstavba retail parků víceméně vyhýbá větším městům: „Trh je zde saturovaný výstavbou v minulých letech, navíc jejich obyvatelé mají k dispozici také větší klasická obchodní centra nebo nákupní třídy v centru města.“

Retail parky a velikost obcí

(výstavba v roce 2020, v obcích podle počtu obyvatel)

Pandemii parky odolávají

Oproti nákupním třídám v centrech měst a obchodním centrům mají nákupní parky několik výhod, díky nimž se jim dobře daří i v době koronavirové krize, kdy jiné maloobchodní koncepty trpí především opakovaným uzavíráním provozu z důvodu vládních nařízení. Svým zaměřením hlavně na prodejny nezbytného zboží (potraviny, drogerie, léky, domácí či chovatelské potřeby), jich poměrně velká část zůstává otevřena bez omezení.

V současné době se jako velká výhoda parků ukazuje i jejich stavební řešení. To je založené na oddělených prostorech jednotlivých prodejen, z nichž každá má samostatný vchod, nejsou zde žádné uzavřené společné prostory, pasáže apod., parkoviště je sice společné, ale nezastřešené. Zákazníci se proto neobávají šíření nákazy.

Atraktivní jsou retail parky i pro obchodníky. „Nájemcům obvykle přinášejí nižší nájmy a úsporu i na dalších nákladech – třeba za společné prostory, jež zde nejsou. Naopak v obchodním centru mohou nájemci těžit z jiných výhod, například z množství impulsivních nakupujících, které sem přilákají i ostatní maloobchodní a volnočasové koncepty, zatímco nákupní parky jsou orientované především na cílené nákupy. Každý z typů maloobchodních projektů má svoje pro a proti, každopádně retail parky v Česku jsou a nadále budou populární mezi zákazníky, retailery, investory i developery,“ říká M. Kubín.

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři