Glosář J. Novotného: o nejdůležitějším obchodním košíku

Konec roku 2016 se nezadržitelně blíží. Stalo se v jeho dvanácti měsících něco, co trh s nemovitostmi nějak významněji ovlivnilo? Tak nějak nevidím nic nosného, nic opravdu významného. Až snad na jedinou výjimku: velmi zahuštěné tržní prostředí, v němž na rozdíl od minulosti převažuje poptávka nad nabídkou.

V ekonomicky aktivních lokalitách, zejména ve velkých městech a jejich okolí, se se toho v mnoha realitních segmentech nabízí méně, než by se mohlo na trhu realizovat. Patrné je to zejména ve sféře rezidenčních nemovitostí. Relativně rychle se prodává a současně výrazně ubývá zboží. Na trhu je nicméně rušno a husto, a to i proto, že realitní byznys stále přitahuje nové a nové hráče, kteří ho považují za rychlou a snadnou cestu k úspěchu a ekonomickému prospěchu.

On-line snese všechno

Počet registrovaných, respektive oficiálních realitních zprostředkovatelů, respektive makléřů, roste a to nemluvím o aktivitách, za kterými se realitní obchodníci schovávají a ke své profesi se veřejně nehlásí. Dokonce ji někteří z těch „neviditelných“ kritizují a hlavně se svou neprofesionalitou podílejí na udržování obecného povědomí, že realitní kancelář rovná se drahý, nebezpečný nebo dokonce obtížný subjekt.

Vytváření či posilování – bohužel leckde zažitého - negativního vnímání naší profese může být dokonce součástí podnikatelského plánu některých tzv. virtuálních realitních aktivit. On-line snese všechno! V tomto prostředí se snadno a poměrně přesvědčivě nabízejí bezplatné a tzv. bezrizikové služby realitního zprostředkovatele, k tomu bezplatný právní servis včetně smluv, které se snadno a rychle vyplňují jako běžné formuláře! Udělej si sám, nikoho nepotřebuješ! Zaplať jen malý paušální poplatek!! Žádný osobní kontakt není nutný, žádné fyzické prohlídky, vše se odehraje on-line ve virtuálním prostoru. Spolehněte se na služby bez použití realitky! Tak zní slogany a marketingové tahy těchto služeb. Žádná osobní odpovědnost za tyto služby z toho ovšem neplyne – což ovšem „klienti“ těchto virtuálních makléřů poznají až později.

Internet je skvělý, ale …

Před několika týdny jsem si v souvislosti s celorepublikovým a slovenským výpadkem Googlu přečetl dobrou radu. Je dobré mít vejce ve více ošatkách!  Takže ještě dovětek k internetu a on-line komunikaci. Jsme rádi, že je máme, pomáhají nám, ale pracujme na tom, že ten nejdůležitější košík na ta příslovečná vejce je naše reálná služba a osobní vztah s klientem. Jsem přesvědčen, že u většiny realitních transakcí to bez počátečního osobního kontaktu jak s klienty, tak se samotnou nemovitostí prostě nejde. Některé obchody by se dokonce bez asistence zkušeného makléře ani neuskutečnily. Internetový server za vás totiž nic nevyjedná. Navíc: ono často vyjde najevo, že  jde prostě o „nábor“ nových zakázek, klamavé jednání, které má makléři přinést nového klienta – asi nejen já osobně to považuji za typickou nekalou obchodní praktiku a skrytou činnost realitního zprostředkovatele.

Naděje trvají!

Na MMR je v pokročilém stádiu rozpracování zákon o realitním zprostředkování. Naše asociace v rámci svých možností usiluje o to, aby jeho paragrafy chránily nejen spotřebitele, ale i zprostředkovatele, tedy makléře a realitní kanceláře vůbec. Aby podmínky, práva a povinnosti obou byly maximálně vyvážené. Nejsem však přesvědčen, že uspějeme. A že připravovaný zákon bude naši profesi hájit i před nekalými,  výše popsanými praktikami. Možná jsou to obavy předčasné, ale každopádně je nutné, aby ARK jako silný profesní spolek zájmy poctivých realitních makléřů hájila. A to jak našimi aktivitami, tak především kvalitou a komplexností služeb našich členů.

Autor je ředitelem realitní kanceláře RAK a prezidentem Asociace realitních kanceláří ČR.

Jaroslav Novotný

Hlavní partneři

Partneři