Hard Rock na Letné – projekt za pět miliard korun

Na pražské Letné, v těsné blízkosti fotbalového stadionu Sparty, vyrůstá nový hotel. Jeho kapacita bude činit přesně 523 pokojů, což z něj udělá jeden z největších hotelů v české metropoli. Podnikatele Daniela Křetínského celý projekt vyjde na pět miliard korun. První hosté se mají ubytovat v roce 2023.

Sparta měla vedle svého letenského stadionu dlouhá léta ještě druhé, tréninkové hřiště. Dlouhodobě se spekulovalo o tom, že na jeho místě vyroste projekt přinášející ekonomický zisk a s fotbalem bude utrum. Mluvilo se obchodním centru či kancelářském komplexu. A nakonec padlo rozhodnutí jiné – postaví se hotel.

Luxus, konference a muzika

Stavba Hard Rock Hotelu na Letné. Foto: Ondřej ZlámalRealizace začala v listopadu loňského roku a zajišťuji je Křetínského společnost EP Real Estate. Autorem architektonického návrhu je Petr Pelčák. Provozovatelem hotelu bude řetězec Hard Rock International. „Jde bezesporu o respektovaný řetězec, který doplní stávající portfolio pražských hotelů. Pro nás jde o klíčový projekt na domácím trhu, kterému už od fáze prvotního plánování věnujeme maximální pozornost,“ říká Michal Viktorin, ředitel EP Real Estate.

Hotel to bude vskutku luxusní: pět hvězd, fitness, lázně, bar na střeše s výhledem na Pražský hrad a mnoho konferenčních prostor - cílem je totiž mířit i na kongresovou turistiku. A pozor - komplex nabídne také sál s kapacitou 1 800 osob, vhodný pro pořádání hudebních koncertů. Na Letnou se tak v budoucnu bude chodit nejen za fotbalem, ale i za muzikou.

„Hard Rock provozuje i kasina, ale kasino tam nebude,“ upřesňuje Ivan Chadima, který vedl slavné světové hotely jako Ritz-Carlton nebo Four Seasons s který u letenského projektu působí jako konzultant. Společnost Hard Rock již v Česku působí, v centru Prahy provozuje restauraci Hard Rock Cafe. Ostatně právě s restauracemi v sedmdesátých letech minulého století firma začínala. V současné době má své restaurace, kasina a hotely v 74 zemích světa. Jakýmsi poznávacím znamením jejich podniků jsou interiéry bohaté na nejrůznější hudební artefakty.

Hotely - výnosný byznys

Záměr postavit nový hotel v Praze se jeví jako dobré rozhodnutí. Hotelům v Praze totiž roste obsazenost a zvyšuje se také cena za jednu noc. Současná situace kolem epidemie koronaviru sice cestovní ruch na čas ochromila, jinak však počet turistů u nás rok od roku rostl. Loni se v Česku podle dat ČSÚ ubytovalo 22 milionů návštěvníků, což je nový rekord. Meziročně byl zaznamenán nárůst o 272 000 osob.

A nejvíce turistů míří pochopitelně do hlavního města. Počet turistů zde roste rychleji než počet hotelových lůžek. „Hotely se v Praze staví stejně špatně jako kanceláře nebo byty,“ naráží na problém s povolovacími procesy David Musil z developerské společnosti Penta Real Estate. Kdo dokáže v hlavním městě postavit nový hotel, může si gratulovat! Takových případů je ale poskrovnu, častější je spíše konverze kancelářských či rezidenčních nemovitostí na hotel. A ani konverze nemusí být snadná. Extrémním případem je projekt U Sixtů v blízkosti pražského Staroměstského náměstí. Jeho realizace se táhne již takřka tři desetiletí - a stále není hotov.

Jak to bude dál?

Praha by měla oblíbenou turistickou destinací zůstat i nadále. Je tu bezpečno, pro turisty ze Západu jsou ceny spíše nízké a nabídka památek je samozřejmě stále stejně bohatá. Pokud tedy hotelový segment kromě aktuální pandemie něco ohrožuje, je to pouze krátkodobé ubytování typu Airbnb. Podle statistik společnosti Deloitte činil v roce 2018 podíl krátkodobého ubytování na celkových ubytovacích kapacitách Prahy 40 % (!). V Budapešti to bylo 48 % a ve španělské Barceloně je už poměr dokonce opačný: sdílené ubytování má přes 55 % podílu na trhu. Přitom nabídka sdíleného ubytování roste v evropských městech mnohem rychleji než hotelové kapacity. Některé malé a střední hotely již s Airbnb a dalšími platformami tohoto typu ani nebojují a rovnou své ubytování nabízejí jejich prostřednictvím.

Tomáš Kafka

Hlavní partneři

Partneři