1. 9. 2021

Karel Konečný – Daniel Matula, CAPEXUS: Tradiční kanceláře postupně mizí

Málokteré téma je dnes v realitní obci tak frekventované jako změny organizace práce v kancelářích. Právě o nich a také o tom, jak se odrážejí na uspořádání kancelářských prostor, jsme mluvili s Danielem Matulou a Karlem Konečným, jednateli společnosti Capexus. Ta se už deset let specializuje na návrhy a realizaci kancelářských interiérů.

Právě letos slavíte 10. narozeniny. Co se za tu dobu změnilo u vás a co na trhu?

Spolupráce T-Mobile s firmou CAPEXUS proměnila charakter pracoviště – z uzavřených menších místností se zaměstnanci přesunuli do otevřeného prostoru, který se přizpůsobuje vykonávané činnosti. V nových kancelářích mají zaměstnanci vytvořená místa pro spolupráci v týmu, soustředěnou činnost o samotě i příležitost k odpočinku v cafeterii na snímku.

Jednoduchá otázka, těžká odpověď. Co se trhu týká, ten jde směrem ke komplexním službám, klienti také samozřejmě vyžadují větší profesionalitu. Dnes také máme konkurenci, obvykle jde o globální firmy, za jejichž zrodem většinou stáli výrobci nábytku. Co se naší firmy samotné týká: začínali jsme ve čtyřech, dnes jsme dva spolumajitelé a celkem je u nás i se slovenskou pobočkou přes stovku odborníků. Naše první zakázky se finančně pohybovaly v řádu stovek tisíců korun, byly to takové jednoduché záležitosti – sádrokartonová příčka, pokládka koberců a podobně. Dnes pro firmy jako T-Mobile, Avast nebo Vodafone realizujeme transformační projekty, při nichž se mění nejen design a funkce prostor, ale i firemní kultura.

Co si máme představit pod pojmem transformace v tomto případě?

Už delší dobu nejde jen o pěkné pracovní prostředí, ale o mnohem víc – změnu pracovních návyků, formování firemní kultury, způsob interní komunikace, digitalizaci kancelářské práce a mnoho souvisejících aspektů podnikového života. Tradiční kanceláře zkrátka postupně mizí a jsou nahrazovány novými, které více než pro samotnou práci slouží jako místa setkávání. Tenhle proces docela úzce souvisí se vznikem start-upové scény někdy v polovině první dekády tohoto století. Tehdy totiž velké korporace najednou zjistily, že mladí talentovaní lidé o ně mají menší zájem a někdy dávají přednost právě start-upům, kde se pracovní prostředí traktovalo jinak. Stoupající poptávka po našich službách je tak výsledkem boje o kvalitní zaměstnance a jejich stabilizaci. Ta v důsledku každému podniku ušetří značné množství peněz. Fluktuace je velmi drahá, ve firmě, kde přesahuje 2–3 % pracovníků ročně, by se měli začít zajímat o to, kde je problém. Dnes tak tvoříme pracovní prostředí pro velké nadnárodní firmy i nadějné start-upy v růstové fázi.

Zmínili jste slovenskou pobočku – má Capexus v plánu další zahraniční expanzi?

Ne, není to ani zapotřebí. Jsme součástí mezinárodního uskupení Studio Alliance, které sdružuje firmy specializované na poradenství v oblasti pracovního prostředí a interiérový design v kancelářských prostorách. Prostřednictvím tohoto sdružení máme přístup i na zahraniční trhy.

Zapomněli jsme na jedno: za těch uplynulých deset let jste se od statisíců korun obratu dostali kam?

V posledních letech se náš roční obrat pohybuje kolem 25 milionů eur.

Seznam vašich klientů je vskutku úctyhodný, ale zdá se, že pracujete takřka výhradně po globální, respektive nadnárodní korporace?!

Pro Becherovku CAPEXUS navrhl a realizoval kanceláře v Centru Stromovka. Návštěvníky stylově vítá dřevěný recepční pult v barovém stylu a uvnitř kanceláří je pak další bar tvořený jediným solitérním kusem s dřevěnou deskou a integrovaným ambientním osvětlením, který je místem různých setkávání i firemních akcí. Prosvětleným prostorám dominují industriální prvky „Využili jsme především pohledový beton a strop jsme nechali otevřený tak, aby veškeré technologie zůstaly na odiv,“ říká Jakub Seči, architekt zakázky.

Taková klientela u nás skutečně převažuje, ale děláme i pro lokální firmy. Mezi naše zákazníky patří třeba advokátní kancelář bnt, společnosti Becherovka, Centropol, MS Invest nebo Pojisťovna Slavie.

To je privátní sektoru – co ten veřejný?

Už i odtud se naši zákazníci rekrutují, byť vzestup poptávky je pomalejší. Leckteré zakázky jsme nicméně už realizovali, třeba pro Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, pro některé státní školy a několik dalších je v chodu.

V souvislosti se změnou dispozic a vybavení kanceláří se nezřídka objevují takové prvky, jako jsou klouzačky namísto schodů, herny, pingpongové stoly, miniaturní ložnice přímo na pracovišti a tak podobně. Je to jen móda nebo vývoj skutečně jde tímto směrem?

Na to se těžko hledá odpověď, každý klient je jiný, každá firma má vlastní kulturu. Ke skutečně reálným trendům ale nepochybně patří ústup od konceptu kanceláře coby výhradního pracoviště. Jak už jsme říkali, dnes a zítra budou sloužit hlavně pro setkávání, konzultace, porady a podobně. Dalším společným jmenovatelem kanceláří budoucnosti je velká pozornost světelným a akustickým podmínkám, kvalitě vzduchu a také automatizaci vzduchotechniky, stínění a dalších systémů podle nastavených scénářů. Se zdravým prostředím souvisí i zájem o materiály, které neobsahují toxické látky. A pak je tu samozřejmě vliv pandemie – ta akcelerovala poptávku po bezkontaktních a dalších technologiích, jejichž smyslem je ochrana zdraví uživatelů kanceláří. Vrcholem tohoto trendu je digitalizace celého provozu kancelářských budov. To všechno dohromady přináší potřebu tvorby nových principů řízení a organizace kancelářské práce. Změny kancelářských prostor jsou opravdu zásadní, není to žádná módní bublina.

Říkáte, že klasická kancelář je už minulostí. Jiní ale poukazují na nezastupitelnost kanceláří pro tvorbu a předávání firemní kultury, výměnu informací, transfer know-how, výchovu juniorních zaměstnanců a podobně?!?!

My tu diskusi samozřejmě sledujeme, bohužel ne vždy je věcná. Tak například ti řekněme konzervativnější se často odvolávají na rozhodnutí společnosti Google o návratu do kanceláří. V té debatě ale nezaznělo, že jen na dva dny v týdnu. Takže pravda bude někde uprostřed – hledá se kompromis mezi přítomností na pracovišti, tedy v kanceláři, a prací na dálku, ať už odkudkoli. A zase nemůžeme čekat nějaké univerzální řešení, třeba právnické či účetní firmy budou i po pandemii většinou pokračovat v tradičním stylu, jinde – tradičně to bývají IT firmy – budou změny zásadnější.

Mimochodem – jak to je u vás?

Stejně jako jiní hledáme fungující a efektivní model – v této době, kdy spolu mluvíme, zatím pracujeme v systému tři dny v kanceláří, dva dny doma. Ale neplatí to pro všechny, jsme realizační firma, hodně našich pracovníků je často v terénu, přímo u našich zákazníků, u těch je samozřejmě prostor pro systém home office limitovaný.

Petr Bým