3. 8. 2021

Logistika: e-commerce akceleruje výstavbu

Aktuální analýza poradenské společnosti CBRE mapuje rostoucí význam e-commerce po celém světě a její vliv na trh logistických nemovitostí. Podle ní ještě v roce 2015 dosahoval globální maloobchodní trh celkového obratu 12,6 bilionu dolarů, přičemž online prodeje se na nich podílely z 8 %.

V následujících letech internetové prodeje významně rostly, takže v roce 2020 již tvořily 18 % z celkových 13,5 bilionu dolarů obratu – to představuje 140% nárůst během pouhých pěti let. Největší rozšíření online prodeje vykazuje Jižní Korea, pevninská Čína, Velká Británie, Indonésie, USA a Nizozemsko, nicméně hned za nimi figurovala Česká republika. Experti CBRE očekávají, že do roku 2025 vzroste celosvětový objem internetového prodeje na astronomických 3,9 bilionu dolarů. To ve svém důsledku znamená, že po celém světě bude zapotřebí dalších 138 milionů metrů čtverečních logistických prostor, z toho 27,6 milionů v Evropě.

Česko se řadí ke špičce e-commerce

V Jižní Koreji je e-commerce dlouhodobě na nejvyšší úrovni – z 16 % v roce 2015 její podíl na maloobchodu vzrostl na loňských 36 %, přičemž CBRE očekává, že v roce 2025 dosáhne již 43 %. Zajímavým vývojem si prošla také Indonésie, ve které online prodeje vzrostly z 2 % na 20 % a do roku 2025 mohou činit až 38 %. V tomto srovnání je tempo růstu e-commerce v České republice o něco pozvolnější, ale i přesto její podíl na celkových tržbách patří k největším na světě – vzrostl z 8 na 17 % během pěti let. S tímto podílem ČR dokonce předčila státy jako Polsko, Brazílii, Německo či Kanadu. Podle dosavadního vývoje lze předpokládat, že podíl online nákupů v ČR bude v roce 2025 tvořit již 20 %.

Co je v pozadí?

Důvodů proč e-commerce roste na oblibě je hned několik a lze je rozdělit do čtyř hlavních kategorií:

  • demografie (sílící urbanizace a zahušťování měst společně s větším podílem lidí pracujících ve službách),
  • využívání nových technologií (lepší digitální dovednosti, více lidí vlastní mobilní telefon a má přístup k internetu; na trhu se také prosazují hráči specializovaní čistě na online nakupování),
  • měnící se platební preference (stále více lidí vlastní kreditní / debetní kartu a má přístup k internetovému bankovnictví)
  • zkvalitňování infrastruktury (zlepšuje se dopravní infrastruktura a současně se zvyšuje rychlost dodávek objednaného zboží).

To vše v kombinaci s celosvětovou pandemií covidu-19, která omezila prodej v kamenných obchodech, ve většině zemí znamenalo nárůst internetových prodejů s trvalým efektem do budoucna.

„Lze očekávat, že online obchody budou v zemích s již vysokým podílem e-commerce na celkových tržbách i nadále růst, zatímco trhy s prozatím nižším podílem je budou postupně dohánět. Není pochyb, že logistické nemovitosti budou v následujících letech jedním z tahounů realitního trhu,“ komentuje Jan Hřivnacký z CBRE.

ČR: poptávka po skladech sílí

V České republice velmi silnou poptávku po skladových kapacitách od internetových maloobchodníků zaznamenali experti CBRE již v roce 2020 a také během prvního čtvrtletí tohoto roku, kdy činil podíl e-commerce firem na celkovém množství pronajatých logistických ploch 25,9 %. „Mezi největší transakce tohoto druhu patří třeba předpronájem 70 000 mtrů čtverečních společností Sportisimo v Contera Parku Ostrava D1, předpronájem internetového obchodu Alza na 36 000 metrů v GLP Parku Praha Chrášťany či expanze společnosti Tchibo v Panattoni Parku Cheb, která si pronajala dodatečných 28 000 čtverečních metrů a společně s expanzí zároveň přejednala i svých stávajících 73 000 metrů pronajatých ploch. Celkem si společnosti ze sektoru e-commerce v roce 2020 a prvním čtvrtletí roku 2021 u nás pronajaly více než 280 800 metrů čtverečních,” uzavírá Jan Hřivnacký.

SF/pb