(Nejen) Šestka sází na módní řetězce

S 1 500 čtverečnými metry se módní značka H&M stane – vedle prodejny Intersportu a velkoformátové prodejny Datartu – hlavním nájemcem obchodního centra Šestka v Praze 6. A to nikoliv jen ve vztahu k velikosti pronajaté plochy. Jak vyplývá z analýzy poradenské společnosti DTZ u obchodních center střední a velké velikosti se stále více návštěvníků rozhoduje o návštěvě právě na základě skladby a reputace nájemců ze segmentu módy a módních doplňků.

Vedení OC Šestka si ovšem od otevření vlajkové prodejny H&M slibuje přilákání nejen nových zákazníků, ale hlavně nájemců. Právě jméno velkého „hráče“ z oblasti módy je totiž impulsem pro řadu menších obchodníků, kteří v něm spatřují garanta dostatečné návštěvnosti i obratu pro celé nákupní centrum. Přítomnost silných módních značek je proto dnes pro developery i provozovatele obchodních center daleko důležitější než prodejny jiného sortimentu. Pryč je doba, kdy se návštěvníci rozhodovali pro návštěvu „retail“ centra hlavně podle značky hypermarketu či obchodu s elektrospotřebiči nebo sportovními potřebami. Zákazníci mění nákupní zvyklosti a běžný nákup potravin a základního spotřebního zboží přestávají spojovat s nákupem módy.

OC musí mít výraznou tvář „Silné a vyprofilované módní značky jsou důležitým prvkem v rozhodování zákazníků o preferovaném obchodním centru. Ve velkých městech, kde je silná konkurence, nehraje dojezdová vzdálenost do centra či velikost a kvalita hypermarketu zdaleka takovou roli jako právě přítomnost prestižních módních značek, jako jsou H&M, C&A, Zara, Marks and Spencer nebo Peek and Cloppenburg,“ konstatuje Lenka Vodrážková z DTZ. Pro obchodní centra, která se profiluji jako „rodinná“, jsou nejdůležitějšími značkami zejména H&M, C&A a Reserved, které kromě pánské a dámské módy mají také širokou nabídku dětského zboží. Ze zájmu developerů a vlastníků center se samozřejmě výše uvedení zájemci snaží vytěžit maximum a kromě výhodných podmínek nájmu často požadují příspěvek na vybudování jednotky, nájemní prázdniny, bezplatnou reklamu na fasádě či na pylonu budovy OC a další marketingovou podporu. Investice do těchto značek se ovšem majitelům, respektive provozovatelům jednoznačně vyplácí – kotevní módní řetězec totiž přiláká – jak už bylo řečeno – nejenom větší počet návštěvníků, ale přitáhne také pozornost dalších obchodníků, kteří mají zájem si pronajmout obchod v takto atraktivním centru. To majiteli umožňuje dále vylepšovat skladbu nájemců a také požadovat po menších obchodnících vyšší nájemné.

Nejde jenom o obchod Kromě atraktivní skladby nájemníků Šestka rovněž vsadila na postupné metamorfózy „pouhého“ obchodního centra na lokální, či ještě přesněji komunitní středisko. Základem této proměny je živý program, doprovodné akce, osobní přístup i znalost potřeb návštěvníků ze spádové oblasti co do sortimentu i značekl. „I proto máme ze získání H&M velkou radost – v přáních našich zákazníků se tato značka objevovala nejčastěji,“ dodává Barbora Frydrychová, marketingová manažerka OC Šestka. Zcela nový koncept tak na Šestce společně s H&M otevře také módní řetězec pro mladé Pimkie, v jednání jsou další módní operátoři. Skladbu nájemců doplní také prodejna Hráč a nová foodcourtová jednotka Cactus. Úplně jiné podmínky pak panují v retailových parcích či obchodních pasážích kolem 5 000 metrů čtverečních. Ty jsou s ohledem na velkou konkurenci se shopping mally na kvalitě (ale třeba i cenové nabídce) hypermarketů existenčně závislé. „Do problémů se tak dostávají centra, kde je hypermarket slabý a netáhne zákazníky, zejména pokud potlačil non-food sortiment. S tím souvisí stoupající obliba Globusu a Kauflandu – oba spoléhají právě na velký podíl non-food a až na výjimky působí samostatně, případně s pouze malou pasáží,“ doplňuje Lenka Šindelářová.

Hlavní partneři

Partneři