Pandemie: „jiná“ práce v kancelářích

18. 5. 2020

Práce v kanceláři už nikdy nebude stejná. Pandemie nemoci covid-19 přinesla mnohé změny a jednou z nich je i fakt, že spousta zaměstnanců po jejím skončení nezasedne k pracovnímu stolu v kanceláři, ale doma. Důvody jsou různé: někteří zaměstnavatelé se obávají přetrvávajících zdravotních rizik, jiní chtějí ušetřit na nájmu a další si všímají pozitivního vlivu, jaký má práce z domova na produktivitu. Koronavirová krize totiž učinila práci z domova mnohem přijatelnější – píše agentura AP.

Některé společnosti například plánují části zaměstnanců změnit pracovní dobu, aby se v ranní špičce mohli vyhnout přeplněným vagonům metra. O zavedení směnného provozu chce zaměstnavatele požádat i Británie. Vedoucí větších společností zase zvažují, že opustí od provozu přeplněných kanceláří ve výškových budovách, které ční v centrech měst. „Praxe vměstnat 7000 lidí do jedné budovy je možná záležitostí minulosti,“ domnívá se ředitel britské banky Barclays Jes Stanley.

Podobné reformy se už odehrávají v Číně, kde např. městská správa v Pekingu omezila počet zaměstnanců v kanceláři na méně než 50 % původního stavu a vyžaduje, aby lidé ve sdílených prostorách nosili masky a seděli od sebe ve vzdálenosti nejméně jeden metr.

Kvůli krizi covidu-19 by mohl také zaznít umíráček některým současným trendům kancelářské práce, jakým jsou například sdílené kanceláře pro více společností. Na úkor otevřeného pracovního prostředí slaví podle architektů návrat kóje a další prvky, které rozdělují prostor. Designová společnost Bergmeyer se ve svých bostonských kancelářích rozhodla znovu nainstalovat 85 dělicích příček, které v minulých letech postupně odstraňovala. Navrátí se tak „větší úroveň soukromí jednotlivých pracovních míst a zajistí se fyzická bariéra, kterou si nynější krize žádá,“ uvedla viceprezidentka společnosti Rachel Zsemberyová.

Zatím však není žádný důvod návrat do kanceláří uspěchat. Například zaměstnanci firem Google a Facebook budou moci pracovat z domova až do konce roku. Jiným firmám pandemie ukázala, že kanceláře nejsou potřeba vůbec. Tak třeba vedení start-upu Range v kalifornském San Francisku podalo ze své kanceláře výpověď, protože společnost potřebovala větší prostory. Ale když stát Kalifornie zavedl domácí izolaci, přestali vedoucí nové místo hledat a místo toho se na neurčito rozhodli pracovat z domova, což jim výrazně sníží náklady. Další z výhod práce z domova je, že společnost si teď může vybírat ze širšího okruhu kandidátů a nemusí je hledat pouze v San Francisku, od kterého mnohé odrazují astronomické ceny bydlení. Nevýhodou však podle spoluzakladatelky společnosti Jennifer Dennardové je, že firma přijde o „chaotická vyrušení“ – náhodná setkávání, jimiž se mohou zaměstnanci vzájemně inspirovat. Firma proto plánuje zapracovat na posílení spolupráce online.

Kanceláří v centru velšského Cardiffu se vzdala i PR firma Good Brothers Digital. Její ředitel Martyn John uvedl, že produktivita zaměstnanců pracujících z domova je na stejné úrovni jako před pandemií. Rozhodl se proto vzdát kancelářských prostor, a ušetřit tak na nájmu, což byl jeden z nejvyšších výdajů firmy. Proč zaměstnance nutit chodit do kanceláře, když jsou šťastnější doma, podotýká M. John.

Trend práce z domova bude stoupat i po skončení pandemie, uvádí konzultační společnost Gartner. Po krizi očekává práci na dálku alespoň na nějaký čas 41 % zaměstnavatelů, zatímco před pandemií s prací z domova souhlasilo 30 % z nich. Vyplývá to z ankety Gartneru, které se účastnilo 220 personalistů.

ČTK

Hlavní partneři

Partneři