Pro urychlení výstavby infrastruktury

1. 6. 2018

Ke svém závěrečnému schvalování se ve Sněmovně přiblížil poslanecký návrh, který má urychlit výstavbu významných dopravních staveb. Novelu zákona o urychlení dopravní, vodní a energetické infrastruktury však poslanci schválí zřejmě v upravené podobě. Například místo původně navrhované předběžné držby pozemků by se na zákonem stanovený seznam staveb vztahovalo mezitímní rozhodnutí. U všech staveb, na něž se celý zákon vztahuje, by pak úřady mohly mít dvouměsíční lhůtu pro vydávání závazných stanovisek v povolovacím řízení. Novelu i s navrženými změnami by Sněmovna mohla schvalovat za dva týdny. Jsou pod ní podepsaní poslanci všech sněmovních stran.

Řada poslanců vyjadřovala obavy, zda navržený institut předběžné držby nenarazí u Ústavního soudu, pokud se na něj někdo obrátí. Sněmovní hospodářský výbor proto místo toho navrhl řešení v podobě mezitímního rozhodnutí. Stavba by tak mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady.

Ústavně právní výbor doporučil do novely vložit tzv. fikci souhlasu. Týkala by se přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon vztahuje. Pokud by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas. Předseda klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura řekl, že je běžné, když dotčený orgán státní správy, tedy stát, odpovídá investorovi, rovněž státu, třeba až za 15 měsíců. Investici tak podle něj nezdržují ani ekologičtí aktivisté, ale zdržuje ji stát špatnou koordinací svých složek.

ČTK

Hlavní partneři

Partneři