13. 7. 2021

Praha „nezacpaná“

Příměstské vlaky a dostatečná dopravní infrastruktura s propojením na městskou hromadnou dopravu, jsou základem kvalitního života každého moderního města. Praha, která se dopravními problémy ve špičkách potýká jako každé jiné velkoměsto, je přitom ve srovnání s dalšími metropolemi na tom poměrně dobře.

Podle údajů společnosti TomTom je Praha na 137. místě v žebříčku „nejzacpanějších“ měst. To jednoznačně ukazuje, že fungující příměstská doprava umí dopravním špičkám metropole ulehčit. Přitom více než 30 % ekonomicky aktivních lidí pracujících v Praze do hlavního města dojíždí.

Pražané sdílejí nejen MHD 

„Podle uváděného žebříčku je mnohem ucpanější Bratislava, která se v zmíněném žebříčku umístila na 88. místě. Podle dat začíná pražská ranní špička v 7.00, vrcholí kolem 8.00 a uklidňuje se po deváté. Odpoledne trvá od 15 do 18 hodin s kulminací v 16.00. Provoz se liší během týdne: ráno je nejhustší v pondělí a úterý, navečer zase ve čtvrtek. V pátek je vzhledem k oblibě víkendů na chatách a chalupách rušno už skoro od oběda,“ uvádí Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg.

Automobilové dopravě v Praze výrazně pomáhá, že podle průzkumu Anytime carsharing 34 % Pražanů využívá veřejnou dopravu denně. Několikrát týdně pak 32 %, když sdílené automobily využívá již 11 % Pražanů.  Dále z průzkumu vyplývá, že pouze 16 % Pražanů využívá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 %), jednou týdně pak 16 %. Zhruba 9 % obyvatel Prahy pak vlastní vůz použije jen několikrát ročně.

Na obzoru je další rozvoj

České dráhy nyní provozují v dobře pokryté síti v okolí Prahy vlaky CityElefant. Ty pak ještě vylepšují a nabízejí například připojení k internetu přes Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení. Do železničního spojení se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti hodně investovat, mj. plánují nákupy více než stovky vlaků. A další plány spočívají v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich větší propojení s metrem.

Plánuje se i propojení metra s vlaky v přestupních stanicích. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Národního muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků.

Vlak coby nové metro

Příměstský vlak je už běžně vnímán jako nové či další metro. A lidé se při pořizování bydlení o vlakové spojení zajímají. „Počet dotazů na železniční dopravu nebo na vzdálenost od nádraží vzrostl u zájemců o příměstské bydlení mezi roky 2018 a 2019 o třetinu. A počet zmínek o železniční zastávce v inzerátech kategorie nemovitostí za tu dobu narostl dokonce o dvě třetiny,“ říká Kamil Dunaj ze společnosti Getberg. Vlaková zastávka poblíž velkých měst se tak stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra.

SF/pb