Retailová futurologie aneb jak budeme nakupovat v roce 2030

Studie Retail 2030 přináší 40 "futuristických" předpovědí pro budoucí podobu maloobchodu, ovlivněnou a vyvolanou změnami v životním stylu, městském prostředí, provozními postupy, logistice i jiných trendech ovlivňujících toto odvětví. Tyto závěry pomohou nastínit situace, kterým obchodníci a investoři budou čelit a jak se mohou na tyto změny připravit. Z několika desítek prognóz vybíráme ty nejdůležitější:

Robotika a automatizace – podle CBRE se bude stále více investovat do nových technologií, automatizace a robotiky, což bude mít do roku 2030 za následek změnu v počtu nabídky pracovních míst v maloobchodu, protože některé lidské činnosti nahradí automatizované procesy.

Síla predikce – internet je již nyní velkým zdrojem informací o nákupním chování spotřebitelů a díky tomu budou moci maloobchodníci předvídat požadavky zákazníků ještě předtím, než si je uvědomí sami zákazníci. Výrazně se tak zdokonalí a zefektivní dodavatelský řetězec. Zákazníkům to umožní dosáhnout plné transparentnosti informací o jejich nákupech a obchodníkům to pomůže plnit objednávky efektivněji.

Co chcete, kde chcete kdy chcete – technologický pokrok chytrých zařízení umožní spotřebitelům koupit, co vidí, kdekoli a kdykoli a z jakéhokoliv zdroje.

Individualizace zákazníků na základě jejich zážitků – znalost nákupních zvyků zákazníka, jeho volnočasových zájmů a preferencí poskytne možnost a prostor pro nabízet konkrétní nabídku. Právě personalizace bude v maloobchodě klíčovým tahounem.

Osobní vlastnictví aut se dramaticky sníží – osobní vlastnictví bude spíše výjimkou než standardem a automobily bez řidičů nebudou výjimkou.

Z kamenných obchodů se stanou showroomy a ambasadoři značky – tradiční obchody se zaměří na vytváření a předávání zážitků spojených s konktérní značkou. Nákup se stane zážitkem spojeným s angažovaností neboli věrností k dané značce, neboť i navzdory rychlosti a snadnosti přístupu ke zboží online, bude mít i zákazník roku 2030 stále touhu navštěvovat kamenné obchody.

Nárůst konkurence – spotřebitelé budou toužit po nových zážitcích, a proto se maloobchodníci budou snažit nabídnout zážitek maximálně atraktivní a navíc edukativní. Pro zajištění budoucího úspěchu bude nutná schopnost utužovat kontakt se zákazníkem.

Katarína Brydone ke společnosti CBRE k tomu říká:

„Budoucnost retailu se změní víc, než jsme si, kdy dokázali představit. V CBRE jsme přemýšleli o tom, co se změní a co to bude znamenat pro spotřebitele i odvětví maloobchodu jako celek. Kamenné obchody coby prodejní kanály zůstávají i nadále důležité a bude kladen velký důraz na komunikaci značky a s ní spojené zážitky, vedle toho také na schopnost obchodníků se odlišovat a personalizovat svoje produkty na míru zákazníkovi. Obchodníci se budou muset ještě víc zaměřit na digitalizaci ať už v online nebo v offline, a na napojení emocí zákazníka na značku ve všech komunikačních kanálech. Big data se už nyní stávají neocenitelná. Očekává se, že přibližně 85 % emočních interakcí zákazníka se značkou bude řízené umělou inteligencí. A v neposlední řadě rychlost vývoje v logistice ovlivní schopnost značek reagovat na požadavky zákazníků. Změny očekáváme v managementu spotřebitelského řetězce, rychlosti a pohybu dodávek, kompetencí některých typů produktů bližších zákazníkovi, automatizace zásobování domácností a možnosti transformovat mnohé obchody na showroomy s dodávkou zboží zákazníkovi v okamžiku příchodu domů.“

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři