Zájem o klimatizaci roste

V letošním roce je v Česku podle prodejců vzestup dobře patrný z poptávky po klimatizačních jednotkách. Ačkoliv bylo letošní léto v Česku nejteplejší od roku 1961, podle odborníků lze za růstem obliby hledat spíše větší touhu uživatelů po pohodlí. Výrazným trendem je u nás v posledních letech také instalace klimatizací do jiných prostor než domácností a kanceláří, zejména pak do veřejných budov.

Celosvětový zájem o klimatizace podle dat Mezinárodní energetické agentury (IEA) stoupl v loňském roce o 16 % - celkově se tak po celé planetě prodalo přes 175 milionů kusů chladicích jednotek. V roce 2017 to přitom bylo necelých 160 milionů. Odborníci tento nárůst spojují hlavně s extrémním počasím a dlouhými vlny veder.

Zajímavé statistiky přinesly také webové stránky Worlds Top Exports, který eviduje rovněž státy – exportéry klimatizačních zařízení. Česká republika se v něm nachází na 7. místě s podílem 3,8 % na celosvětovém trhu. Poslední data z hlediska dovozu klimatizací, která eviduje IEA spolu s Český statistickým úřadem, ukazují pro Česko stoupající trend – zatímco v roce 2011 se k nám do Česka těchto zařízení dovezlo v hodnotě za 5,7 mld. Kč, v roce 2017 už se jednalo téměř o dvojnásobek, konkrétně o 10,7 mld. Kč.

Podle odborníků lze i v letošním roce z hlediska popularity klimatizací pozorovat mírný nárůst. „Vliv nemají ani tak tropické teploty, jako spíše touha uživatelů po větším komfortu než v minulosti. Letošní léto nebylo tolik tropické jako to loňské, poptávka po klimatizacích je však vyšší o zhruba pět procent,“ říká Ivo Winkler ze společnosti Enbra, která se zabývá prodejem klimatizačních zařízení. Význam letních tropů je však i tak výrazný, statistiky IEA totiž ukazují, že mezi evropskými zeměmi je největší poptávka po chladicích zařízeních ve Španělsku a Itálii.

Klimatizace i do škol

Podle odborníků lze přitom v posledních letech sledovat i jiný trend – klimatizace už totiž nejsou doménou pouze domácností či kanceláří. „Čím dál častěji se setkáváme s tím, že chladicí zařízení instalujeme i do jiných prostor, například do škol, školek či sociálních zařízení,“ uvádí I. Winkler. Tato skutečnost tak podle něj výrazným dílem přispívá k tomu, že popularita klimatizací neustále roste.

Podle odborníků vítězí u českých uživatelů klimatizací v prvé řadě cena, až druhotným kritériem je pak kvalita provedení samotného chladicího zařízení či jeho šetrnost k životnímu prostředí. „Na druhou stranu padá určitě více dotazů na ekologii klimatizačních zařízení, v některých případech se klíčovým argumentem u prodeje stává i kvalita, kritériem číslo jedna však podle našich partnerů zatím stále zůstává cena. Nelze nicméně vyloučit, že by se do budoucna význam jednotlivých faktorů nemohl změnit,“ říká prezident Asociace odborných velkoobchodů Josef Brabenec.

Klíčovým faktorem pro pořízení klimatizace je přehřívání interiéru. Na to může mít vliv celá řada vnějších faktorů, například nepřítomnost izolace nebo její nedostatečné tloušťka. „Velký vliv má i vnější prostředí v bezprostřední blízkosti domu. Nevhodné jsou betonové a asfaltové plochy, které se rozpálí na velmi vysoké teploty, chybějící zeleň nebo vodní prvky. Pozor bychom si také měli dát na tmavé odstíny fasád a obecně volbu povrchů. Nevhodné jsou tmavé, kovové jako je například plech,“ vysvětluje Marcela Kubů, výkonná ředitelka Asociace výrobců minerální izolace.

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři