EU: výhledy „kamenného“ maloobchodu

20. 6. 2019

Společnost GfK předpovídá, že růst nominálních tržeb v „kamenných“ obchodech 27 členských států EU (vyjma Velké Británie) bude v roce 2019 činit  2 %. Nejvyšší tempo růstu se očekává v Rumunsku (+7,0 %) a Litvě (+5,9 %), růst se předpovídá i pro Českou republiku (+3,4 %).

Na většinu evropských spotřebitelů působí v současné době dvě protichůdné síly. Na jedné straně je to nejistota kolem Brexitu, obchodní konflikty a slabší vyhlídky růstu na významných exportních trzích, jako je Čína. Na druhé straně však panuje velmi dobrá situace na trhu práce, vyšší růst mezd a mírné ceny ropy.

Českému maloobchodu se podle analýzy společnosti CBRE skutečně daří a Česko je země velmi lákavá pro zahraniční značky. Za posledních pět let k nám přišlo více než 120 nových značek, přičemž za stejnou dobu jich zemi opustily pouhé dvě desítky. V loňském roce k nám přišlo 29 nových značek, což je sice pokles o 26 procent oproti roku 2017, avšak loni se u nás také neotevřelo žádné větší nákupní centrum. Mezi nové hráče patří například značky Valentino, Fresh Corner, My Brand, Christian Louboutin, Lilou nebo Starbucks Reserve.

SF/pb